artikkelit
hermuset:
Existence Empire -kaiuttimet
Julkaistu:
Hifimaailma 6/2013
Samalla otin tyypit Eroticista ja
Realitystä. Lukuisten
laatukaiuttimia tuottavien firmojen rinnalle
kampeaa jatkuvasti uusia; osin perinteisillä
ja osin omaperäisillä konsepteilla. Tämän mahdollistaa nykyaikaisten laajakaistaelementtien kehittyneet
mahdollisuudet laadun parantumisen kautta. Existence
Loudspeakers kuuluu jälkimmäisiin.
kuka
Matti
Hermunen on
helsinkiläinen pitkän linjan
hifiharrastaja. hermuset
Existence Empire -kaiutin
Teksti: Matti Hermunen Kuvat: Mauri Eronen ja valmistaja
Järeä
kotimainen
uutuus
Suomi on ihme maa. Myös elokuvat ja
niiden monikanavaäänentoisto ovat
kiinnostuksen kohteita.
Nimikkopalstallaan hän testaa intohimonsa kohteena olevia, usein sangen hinnakkaita hifituotteita. Kokeilussa ollut Empire on tällä hetkellä malliston suurin,
mutta verkkosivuilla luvataan vielä tämän vuoden
mittaan neliosainen, ilmeisen mittava kuningasmalli
Exquisite.
Kävin kesällä tutustumassa valmistajan tilavaan
kuunteluhuoneeseen. suunnittelufilosofia on tuottaa minimalistisella toteutuksella mahdollisimman miellyttävä ja valloittava ääni kaikenlaiselle musiikille sekä elokuville sijoitettuun rahaan
nähden . klassisen musiikin puolelle. Laitearviot perustuvat
vankkaan kokemukseen useiden vuosikymmenien ajalta.
72
EXISTENCEN perustaja Marko Reinikainen kuvaa yrityksen kotisivuilla tarkoitusperiä: ?. Valikoimme elementit pelkästään äänenlaatukriteerillä??
Vekaranjärvellä toimiva Existence on lähtenyt tarmokkaasti luomaan markkinoita Suomen ohella useaan Euroopan maahan. Tykästyin Eroticin äänen yhtenäisyyteen ja
siihen, että yhdelläkin laajakaistaelementillä syntyi
napakka, useimpiin tarpeisiin riittävän ulottuva alempien alueiden toisto.
Älä yritä asentaa yksin
Koska kyseessä oli vielä prototyyppivaiheessa oleva
versio Empirestä, niin valmistaja vankkoine kumppaneineen kävi asentamassa kaiuttimet. Keskustelupalstojen perusteella se on lyhyehkössä ajassa hankkinut kiinnostuneen
seuraajapiirin.
Monipuolisen malliston pienimmät Escort ja
Euphoric ovat jalustakaiuttimia. Me palaamme alkujuurille laajakaistaelementein ja ilman sähköistä suotoa. He myös tekivät
alustavat säädöt ja neuvoivat kuinka toistoa kannattaa
muokata, jolleivät heti toimisi.
Tavaraa tuli peruspakun täydeltä ja taisivat jousetkin olla painuksissa. Lattiamalli Erotic on
toteutettu yhdellä laajakaistaelementillä, kun linjalähde Realityssä niitä on 10 eteen ja kaksi taakse. Hänen musiikinkuuntelunsa painottuu
vahvasti ns. Kolmiosaisen prototyypin ala- ja
yläosina ovat 15 tuuman bassolla varustetut
Osa musiikista taas toimii vähemmän hyvin, esimerkiksi massiivisempi hevivääntö.
Tällaisenaan kaiuttimen esillepano palvelee selkeästi enemmän akustisen kuin sähköisesti tuotetun musiikin tarpeita. sen verran kuin asettuivat.
Jos kaiuttimet suuntasi suoraan kuuntelijaan, niin
ylemmän keskialueen taso suhteessa muuhun nousi
kohtuuttoman voimakkaaksi. Varsinkaan
siihen nähden että asialla oli yhteensä 4 omalla vahvistimellaan varustettua 15 tuuman elementtiä. Balanssi on neutraalista poikkeava, mistä joko tykkää tai sitten ei. Kyllä Metallicakin soi parhaimmillaan hienosti, mutta koko ajan jää tunne, että tiettyä särmää ja jytyä jää puuttumaan. Herkkyys on 96
dB/W/m, joten jo 20 watin vahvistimella päästään pitkälle. Sitten keksin kokeilla subbarivahvistimien vaiheenkääntöä. Niiden luvataan toistavan vaivatta
alle 20 hertsin.
Vahvistin on Hypex DS4.0, teholtaan 210 W kahdeksaan ja 400 W neljään ohmiin. Tai voi, mutta lopputuloksen tietää.
Sijoita kärsivällisesti
Ainakin omassa kuunteluhuoneessani Empiret vaativat normaalia enemmän työtä ennen kuin asettuivat
kohdalleen . Äänikuva ja ylempi basso
menivät paremmin balanssiin.
Ihmettelin pitkään missä alemmat äänet majailivat. Parhaimmillaan läsnäolo välittyy erittäin aidosti, samoin tietyt puhaltimet. Parhaimmillaan sympaattinen ja sävyjä tarjoava toistin, joka on kuitenkin toistettavan musiikin suhteen hiukan nirso.
73. Valmistajan suunnittelufilosofian mukaisesti
laajakaistaosassa ei ole jakosuodinta, vaan sopiva tasapaino on haettu elementtien valinnan, kotelon rakenteen ja vaimennusmateriaalien avulla.
Empire on kookas; yli kaksi metriä korkeaa ja lähes 60
senttiä syvää, 150-kiloista goljattia ei kannata yrittää pieneen huoneeseen. Kahden viisitoistatuumaisen äänenpaine riittänee useimmille. Samalla soundissa on
reippaasti irtonaista napakkuutta ja napsuvaa, jopa kovahkoa mikrodynamiikkaa, mikä
tuo mieleen monet koko äänialueen sähköstaatit. Kamarimusiikki-iltoina säästää sähköä
kytkemällä subbarit kokonaan pois käytöstä.
Keskimmäinen, laajakaistoilla toteutettu osa on
subbareita vähän korkeampi. Alin basso puolestaan toistuu mukavasti. Valmistajan mukaan ?tällä saavutetaan hyvin paneelikaiutintyyppinen
äänikuva, koska takasäteily vaimentuneena ja myöhästyneine heijastuksineen luo syvyyttä äänimaailmaan sotkematta stereokuvaa. Vähänkään kirkkaammilla äänitteillä se
on kovasävyiseen, jopa räikeyteen taipuva.
Läpinäkyvyyttä löytyy kohtalaisesti; käytännössä
kaikki olennainen kuuluu, myös taustalla olevat
Toisella korvalla:
Mikael Nederströmin kommentit
Existence
Soundi ei muistuta kovinkaan paljon mitään muuta näissä sessioissa vieraillutta kaiutinta. Jos kaiuttimet suuntasi
suoraan eteenpäin, niin äänikuva jakaantui kolmeen
osaan; keskelle ja laidoille. Tosihemmot ovat sitten erikseen. Samoin pienimuotoinen akustinen soi isoa, koko taajuusalueen dynamiikkaa vaativaa sinfoniaorkesteria
vakuuttavammin. Koska jokaisessa
vahvistinmoduulissa on monipuoliset jakotaajuuden,
vaiheen sekä tasonsäädöt, pystytään kaiuttimen bassotoisto räätälöimään sijoituspaikan ja maun mukaan.
Ja neljä toisistaan riippumatta säädettävää subwooferia mahdollistavat hyvinkin luovat ratkaisut.
Vaikkapa näin: Ohjataan toiseen subbaripariin kotiteatterivahvistimen LFE-kanava ja ruuvataan niihin
ryminäelokuvillakin pätevät asetukset. Sointitasapaino
on keskibassoilta ja ylimmästä diskantista selvästi vaimea. Se tehosi; ulottuvuutta ja dynamiikkaa tuli
reilusti lisää ja nyt alempi alue istui luontevammin
muuhun.
Omanlainen
Prototyyppi-Empiren äänen kokonaisbalanssi on joten
kuten tasapainoinen, mutta eloisuutta ja säihkettä jää
kaipaamaan. Etuseinässä on 6 kappaletta 5 tuuman bambupaperikartioista laajakaistaelementtiä, lisäksi takaseinässä on kaksi samanlaista elementtiä tuottamassa tilavaikutelmia. Loppujen lopuksi päädyin
siirtämään Empiret hieman lähemmäs toisiaan ja
suuntauksen hivenen kohti. Koska toisen subbariparin kapasiteetti riittää helposti useimpiin musiikkitarpeisiin, niin niiden säädöt voi optimoida musiikinkuunteluun. Unohtamatta sitä, että
paneelikaiuttimista tuttu kalvoresonanssi vältetään
bassoalueella.?
Keskiosan toisto ulottuu varsin alas, 30 hertsiin.
Ylärajataajuus on 19,5 kHz (?3 dB). Vaikka ruuvasin subbareihin lisää tasoa, niin
vääntöä, potkua ja puhtia ei löytynyt. hermuset
a ktiivisubwooferit. Keskialue sinänsä on esiin työntyvä ja artikuloiva
sinfonian (Rattle, BSO) alun dramaattiset kontrabassojen ja sellojen repäisyt jäivät vaisuiksi; alemmista jousista kokonaisuutena puuttui olennaisesti henkeä ja niihin kuuluvaa soivuutta. Empire ei kuitenkaan ole huippuanalyyttinen kaiutin, vaikkakin omaan makuuni riittävän
tarkka.
Kokeilin kuinka Empire toimii pelkän keskimoduulin voimin, eli kytkin subbarit pois päältä. Ja
kun tähän lisätään ylimmän diskantin vaimeus, niin
joillakin äänitteitä tulos oli ikävänkuuloinen. /pari
050-387 6090
Existence Loudspeakers Oy
www.existencespeakers.fi
Mitat (lxkxs):
Toimintaperiaate:
Suositeltava teho:
Elementit
-basso:
-keskialue/ diskantti:
218 x 40 x 57 cm
Bipolaarinen laajakaistaviivalähde
20 W tai enemmän
2 x 15?
8 x 5. Eli 6 lisävahviketta/laajakaistaosio. Mutta niistä ja koostaan huolimatta Empiren dynaamiset kyvyt mietityttivät. Ajattelin jo, että tämä on nyt tässä.
Mutta toisaalta toisen fonistin, Jan Garbarekin tuoreemmat äänitteet soivat suhteellisen asiallisesti. Omalta
osaltani tässä oli Empiren Akilleen kantapää ja selvä
parantamisen paikka. Ulottuvuutta riitti moneen tarpeeseen, ja kokonaisuus oli ehyempi. Periaatteessa mahdolliset diffraktiotkin vähenevät.
Harjatut rosterijalat tulevat Soundcare M8 -piikkeineen kaiuttimiin vähentämään mahdollisten resonanssien lattiaan siirtymistä. Ehkä.
Subwoofereiden kanssa toisto ulottuu varsin
alas. Keskialueen värittymistaipumus on
sen verran selvää, että ostoa harkitsevan kannattaa kuunnella Empireä huolella kaikenlaisella itselleen tärkeällä musiikilla. bambupaperikartio. Kuvien perusteella yksiosaiseksi muuttunut tuotantomalli näyttää tyylikkäältä ja viimeistely todella hienolta.
Se on koekuuntelun arvoinen järeimmän luokan
uutuus.
info
Existence Empire
Hinta:
Lisätietoja:
25 000 . Keskialueen värittymistaipumusta tulisi pystyä vähentämään reilusti, mieluummin hävittää se kokonaan.
Värittyminen kuuluu vaikkapa pianon keskirekisterien pahvistumisena tai ylemmän keskialueen paperistumisena. Tällä estetään kyljen resonanssit varsinkin kovilla
voimakkuuksilla.
Etulevyn ja takalevyn nurkat pyöristyvät selkeästi
mutta esimerkiksi viistous ja yleisilme säilyvät muuten
samana. Tuotantopari on päällystetty visakoivu- ja suotammiviilutuksella ja kiiltolakattu.?
tuomasta reserveistä vetävät kaulaa moneen
saman kokoluokan kilpailijaan. Toimivuuden vaihtelu
saattoi hyvinkin johtua myös siitä, etteivät aika
ja hartiat riittäneet kaikkien sijoituspaikkojen
ja säätöjen kokeiluun.
Musiikkityypistä riippumatta keskialueelle
ilmaantui hetkellisesti tai äänitteestä riippuen pysyvästi värittymistä. Sen räätälöitävyys ja sovitettavuus, puhumattakaan ison koon ja neljän ison subwooferin
74
VARSINAINEN tuotantomalli oli jutun tekoaikaan vasta
valmistumassa. Tällä haetaan ulkonäöllistä pehmennystä sekä
tuotannollista lisäetua mm. Rakennemuutokset ja keskiosan kotelon vahvistukset saattavat pitkälle olla täsmälääke
prototyypin lastentauteihin. Viimeisen osan loppupuolella täysillä kehään astuvien mies- ja naiskuorojen voima, lyömäosaston iskevyys ja viimeisten minuuttien aukinaiset urut eivät täysin vakuuttaneet.
Rytmimusiikilla ja rockilla toisto välillä potki,
iski ja kulki kuin härkälauma, välillä oltiin metsän toisella puolen. Oheisessa laatikossa suunnittelija Reinikainen kuvaa mitä parannuksia tuotantomalliin on tehty. Jälkimmäinen varmaan
siksi, että ääni lähti pienemmältä alueelta ja samaan suuntaan säteilevistä elementeistä. Vakiokokeiltavalla, Werner Bärtschin pianoresitaalilla pianon soinnin osana kulki
sama värittyminen, välillä selvempänä, välillä lähes
huomaamattomana.
Vaatii viilaamista
Kokeilussa ollut Empiren prototyyppi on lupaavia aineksia sisältävä, aidosti omaperäinen ja huolella mietitty kaiutin. En yrittäisi
tätä pieneen huoneeseen.
Lukemattomia kaiuttimia koestanut Mikael Nederström löysi Empirestä enemmän myönteistä sanottavaa. hermuset
Existence Empire -kaiutin
a siat. Sen häiritsevyys
näyttää olevan kuuntelijasta kiinni. Hän kiitteli
toiston avoimuutta ja elävyyttä (kts. Esimerkiksi
iso- ja patarummut kolahtivat toisaalta kuten pitääkin, mutta lopullisesti vakuuttavat vavahdukset jäivät joillain äänitteillä katveeseen.
Mahlerin 2. Osa orkesterimusiikkilevyistä, jotkut pianolevytykset ja laulusolistit
toimivat kuten pitääkin. Malliesimerkki oli John Coltranen Ballads, jossa saksofonin
kokonaissoundi käpertyi pieneksi yläkeskialeen särmäksi. Tosin Mikael tunnisti samat kehittämiskohdat.
Tuoreessa Hifimaailmassa (5/2013) Jaakko Eräpuu
kirjoitteli Existencen pienemmistä malleista varsin
myönteisiä arvioita.
Mutta onneksi valmistajalla on rohkeutta nähdä,
että ei vielä olla perillä. Kyljissä on nykyisen
kenno / kehärakenteen lisäksi etu- ja takalevyjen välisiä
vahvikkeita 3 kpl / kylki. viilutuksen kannalta. Ominaisuuksiinsa ja kokoonsa nähden Empiressä saa rahalleen paljon vastinetta.
Kuitenkin prototyyppi oli osin vielä vaiheessa. Pahimmillaan värittymisen myötä tutun
levyn luonne katosi tai muuttui kokonaan toiseksi. Tosin jäin kaipaamaan lautasten säihkettä, samoin pianon ylempiä sävyjä. Uskon, että
subbareiden monipuolisten säätöjen kärsivällisellä ruuvailulla sen saa istumaan kuuntelutilaan, kunhan se on riittävän iso. Suunnittelija Marko Reinikainen kertoo
siitä näin:
?Empire-mallin lopullinen tuotantoversio eroaa rakenteeltaan seuraavasti kuuntelussa olleesta parista:
Erilliset kotelot yhdistyvät, joskin akustiset sisämitat
säilyvät ennallaan lukuun ottamatta laajakaistaosion
sivuseinämien lisäjäykistämistä. laatikko)